Wenche Dahle

Wenche Dahle

Wenche Dahle

In the light from the sea 

Wenche Dahle was born and raised in Flatanger, a small coastal community in the middle ofNorway. She is a trained assistant nurse and has a Bachelors Degree in creative subjects.Together with her husband Ole Martin Dahle, she runs the company Norway Nature, where theyarrange tours and guiding for photographers from all over the world.

She got her first camera in 2014, which turned out to be something that would help change her life.A life characterized by much illness and heavy days. Photographing has helped her back to life.

Being close to nature is importante to Wenche, there she finds calmness and inspiration, which isreflected in her photographs. She likes experimenting with her photos, she works creatively withlong shutter speed, multiexposure and she works in mutiple layers. She dares challenge bothherself and her audience.

Her photos have won good critics and prizes in various photo competitions and she has had soloexhibitions.She has had several presentations home and abroad.

Wenche is a member of Norske Naturfotografer (Norwegian Nature Photographers) NN.

Autumn 2019 her first book is out on the market, In the light from an ocean, in a collaboration withthe German publisher Edition Bildperlen. The book is published in German, English andNorwegian.

 

WencheDahle

 

Edo van Uchelen

Edo van Uchelen

Edo van Uchelen

Op zoek naar de ideale fotohut

Fotohutten zijn populair en hebben een onweerstaanbare aantrekkingskracht. Dat komt omdat je jachtinstinct er geprikkeld wordt. Wachten en toeslaan is een oerinstinct, dat bij iedereen aanwezig is.

De kick van een geslaagde foto. Elke fotograaf zal dat herkennen. Wildlife-fotografie is niets anders dan jagen met een camera. Fotohutten maken dat heel gemakkelijk want alles is voor je geregeld en de vogels (en andere dieren) verschijnen vanzelf. Je hoeft alleen nog maar af te klikken.

Maar toch. Hoe bijzonder zijn die huttenfoto’s nou? Betekenen fotohutten niet de dood voor je creativiteit? Bijna alles wat uit fotohutten komt is toch een verzameling clichébeelden?

‘Dat ligt toch vooral aan de fotograaf’ beweert Edo. Hij geeft tips hoe je met visie, geduld en een dosis geluk fantastische foto’s kunt maken in de juiste fotohut.

De juiste fotohut? Jazeker, niet elke hut is hetzelfde! Een goede hut geeft natuurbeleving pur sang. Alsof je live in een natuurfilm aanwezig bent. Je zit op een paar meter afstand van wilde vogels of andere dieren, zonder dat ze je in de gaten hebben. Zonder gedoe met smalle kijkspleten of gaas voor je zichtveld.

Daarom heb je spiegelend glas nodig. Dat is de basis van een goede fotohut. Edo was de eerste natuurfotograaf in de Benelux die een fotohut bouwde van spiegelend glas, dat inmiddels in de meeste fotohutten wordt gebruikt. Door dat speciale glas zien en ruiken de dieren je niet en komen ze heel dichterbij.

Maar er komt veel meer kijken bij het bouwen van een goede hut. Op deze presentatie neemt Edo je mee op zijn studiereizen door Europa, op zoek naar de ideale fotohut. Bereid je voor op missers, kansen, dierenmishandeling en bijzondere foto’s!

En de ‘ideale’ fotohut, is die al gerealiseerd? Edo heeft het afgelopen half jaar een poging gedaan. Kosten noch moeite zijn gespaard om een unieke ‘vier sterren hut’ te bouwen.

Nieuwsgierig? Kom naar de presentatie en laat je verassen!

Edo van Uchelen is bioloog & enthousiast natuurfotograaf. Samen met Bart Siebelink schreef hij het  ‘Handboek Natuurfotografie’.

Als natuurfotograaf is Edo veelzijdig met een voorkeur voor close-up fotografie, wildlife, vogels en het vastleggen van unieke (actie)momenten. Edo heeft veel kennis van planten en dieren en weet die als geen ander toe te passen voor fotografie en film.

www.wildernistrek.nl

Garth Lenz

Garth Lenz

Garth Lenz

Garth Lenz is een wereldberoemde kunstfotograaf. Hij woont aan de westkust van Canada en hoewel hij oorspronkelijk is opgeleid als klassiek pianist, heeft hij uiteindelijk toch gekozen voor zijn andere passie, fotografie.

In Lenz’s zijn fotografie zijn de oude oerbossen en de ontbossing van de wereld twee belangrijke thema’s. Gedurende zijn hele carrière is het contrast tussen het industriële en het natuurlijke landschap terug te zien in zijn werk. De afgelopen jaren resulteerde dit in geweldige grafische (lucht)fotografie van de wereld van de productie van fossiele brandstoffen, de daarmee gepaard gaande klimaatverandering en alle bijbehorende effecten die dit ingrijpen van de mens heeft op de natuur en de inheemse bevolking. Zware onderwerpen fotografisch prachtig in beeld gebracht. 

Lenz fotografeert vaak vanuit de lucht om enkele van de grootste resterende ecosystemen van de planeet te laten zien.  Dit doet hij ook met de ongekende omvang van de impact van de olie-industrie. Met zijn huidige tentoonstelling, The True Cost of Oil, kreeg hij hiermee wereldwijde aandacht voor dit grote milieuprobleem.

Zijn werk werd gepubliceerd in enkele van de meest prestigieuze media. Ook heeft hij belangrijke prijzen mogen ontvangen in internationale wedstrijden zoals de Wildlife Photographer of the Year, de International Photography Awards en de Prix de la Photographie Paris.

Inmiddels is Lenz een populaire spreker. Hij is uitgenodigd om bij grote bedrijven, overheidsinstanties en academische centra te spreken over natuurbehoud en duurzaamheid. Hij sprak onder andere voor The New York Times, het Europees Parlement, Oxford, Cambridge en Harvard, de Royal Geographical Society en het Natural History Museum in Londen. Lenz’s TED talk is vertaald in 24 talen. The True Cost of Oil, is online al meer dan 830.000 keer bekeken.

In 2009 werd Lenz, ter erkenning van de rol die zijn werk heeft gespeeld bij het bevorderen van natuurbescherming, benoemd tot Senior Fellow van de International League of Conservation Photographers, een van de slechts 60 fotografen ter wereld die deze eer mochten ontvangen.

garth@garthlenz.com
www.garthlenz.com

Franka Slothouber 2019

Franka Slothouber 2019

Franka Slothouber

Franka werd geboren in mei 1961 en groeide op in een familie van ontwerpers, waarin meer oog was voor vormgeving dan voor natuur.

Na haar studie aan de sociale academie rolde zij bij het ANP binnen, waar zij 25 jaar in verschillende functies werkte, waaronder lange tijd als fotoredacteur.

In 2007 kocht zij haar eerste spiegelreflex en begon zij zelf serieus te fotograferen. Haar onderwerpen zocht en vond zij in de natuur. Lange tijd was zij gefascineerd door vogels. Vooral grafisch uitziende vogels hadden op haar een grote aantrekkingskracht. Als gevolg daarvan maakte zij in de afgelopen jaren reizen naar de leefgebieden van pinguïns, de meest grafische vogelsoort die er naar haar idee te vinden is.

Begin 2019 heeft Franka fotografisch het roer omgegooid en houdt zij zich bezig met de creatieve, meer impressionistische kant van de natuurfotografie.

Presentatie Pinguïn Passie

Aan de hand van drie uiteenlopende reisavonturen neemt Franka haar publiek mee naar het leefgebied van pinguïns, in alle soorten en maten.

Franka Slothouber
Franka Slothouber Facebook

Jan Huttinga

Jan Huttinga

Jan Huttinga

Het is elke dag genieten in het grootste landgoed van Nederland, het Kroondomein het Loo.
Al 34 jaar werkt Jan Huttinga daar met heel veel plezier als jachtopzichter.
Naast zijn werkzaamheden heeft hij als hobby natuurfotografie. Volgens Jan is dat de beste combinatie.
Alle dagen van het jaar is hij in het veld. Hij mag overal komen en proberen met het beste licht foto’s te maken.
Zijn passie is toch wel de wilde zwijnen en vossen, deze twee soorten boeien hem steeds weer, en hij volgt ze dan ook overal. Ja, je hoeft het niet altijd ver te zoeken volgens Jan:

“Eigelijk is het Kroondomein het Loo de enige plek waar ik al genietend fotografeer, ik heb daar genoeg aan.”